Kontakt z redakcją:

Dawid Brzeziński
[email protected]
tel. 796 521 531

Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
lub https://premiumeo.pl

Właścicielem portalu ślubnego
menmeet.pl jest:
F.H.U. Dawid Brzeziński
ul. Lubuska 4/57
40-219 Katowice

Jak zapobiegać nadwadze u dzieci?

Nadwaga i otyłość to poważny problem dzieci w niemal każdym wieku. Im starsze, tym trudniej powrócić im do regularnej wagi, dlatego też rodzice powinni dołożyć wszelkich starań, aby zapobiegać niekontrolowanemu napływowi kilogramów. Na co w szczególności warto zwrócić uwagę?

Kształtowanie nawyków żywieniowych

Wiek dziecięcy to czas, w którym dopiero kształtują się nawyki żywieniowe. W dużej mierze to od rodziców zależy, jak ich dzieci będą się odżywiać w przyszłości. Oto kilka zasad prawidłowego żywienia maluchów:

  • powinny one spożywać 4-5 posiłków dziennie,
  • posiłki powinny obfitować w warzywa lub owoce,
  • w menu muszą znajdować się pełnowartościowe źródła białka, takie jak mięso, ryby czy rośliny strączkowe,
  • codziennie należy odpowiednio nawadniać organizm- najlepiej czystą wodą bądź lekkimi herbatkami owocowymi,
  • należy unikać podawania dzieciom słodyczy, produktów wysoko przetworzonych czy napojów gazowanych,
  • nie należy zastępować posiłków słodkimi przekąskami.

Jeśli dzieci nauczą się, że baton czy ciastko mogą stanowić pełnowartościowy posiłek, co nic dziwnego, że z czasem zaczną odmawiać na przykład zjedzenia obiadu.

Jak gotować smacznie i zdrowo?

Gusta kulinarne dzieci są specyficzne- zazwyczaj maluchy nie przepadają za mięsem czy warzywami, za to chętnie spożywają dania słodkie. Rodzice powinni jednak postawić wyraźną granicę i dbać o to, aby posiłki były zróżnicowane i smaczne. Przede wszystkim warto sięgać po różnorodne przyprawy i dodatki, dzięki którym dania zyskują aromat i smakują nawet dzieciom. Zadbajmy o to, aby na talerzu nie było nudno- możemy wycinać z warzyw śmieszne miny lub inne elementy, tak aby zachęcić dzieci do ich zjedzenia. Warto także kierować się upodobaniami dziecka, gdyż jeśli dostanie do jedzenia coś, co lubi, to z dużym prawdopodobieństwem zrezygnuje ze słodyczy czy innych, niezdrowych produktów.

Aktywność fizyczna maluchów

Tkanka tłuszczowa najefektywniej spala się w czasie aktywności fizycznej. Na szczęście dzieci do ruchu nie trzeba specjalnie zachęcać- wystarczy zaproponować im jazdę na rowerze czy na rolkach, aby zechciały zażyć trochę aktywności. Musimy jednak zadbać o to, aby była ona regularna. Warto ćwiczyć przynajmniej 2-3 razy w tygodniu, oczywiście nie przeciążając nadmiernie organizmu dziecka. Zimą możemy wybrać się na basen bądź po prostu, na długi spacer. Dzieci w kontekście aktywności fizycznej najczęściej powielają zachowania dorosłych- jeśli rodzice są aktywni, to maluch nie pozostaje w tyle, jeżeli zaś wolą przesiadywać na kanapie, dziecko też wybierze taką formę spędzania czasu wolnego.

Kontrola masy ciała

Rodzicom często trudno wychwycić moment, w którym dziecko zaczyna przybierać na wadze, dlatego tak ważna jest regularna kontrola masy ciała. Przynajmniej raz na 2-3 miesiące należy sprawdzić, czy waga pociechy mieści się w normie. Posłuży do tego kalkulator BMI, który dostępny jest na przykład jako narzędzie on-line. BMI dzieci obliczają również lekarze, podczas kontrolnych bilansów, jednak te nie odbywają się zbyt często, dlatego rodzice powinni działać we własnym zakresie. Jest to bardzo istotne, gdyż pozwala wychwycić jakiekolwiek nieprawidłowości już na wczesnym etapie. Nie czekajmy, a nasze dziecko wpadnie w widełki nadwagi- jeśli jego waga oscyluje w granicach górnych norm, warto udać się do dietetyka bądź do pediatry. Wydadzą oni szczegółowe zalecenia dotyczące tego, jak postępować z dzieckiem i jaką dietę wdrożyć, aby zapobiec nadwadze czy co gorsza, otyłości.

Profilaktyka otyłości dotyczy nie tylko rodziców

Nie tylko rodzice powinni podejmować działania, które mają na celu zredukowanie ryzyka pojawienia się nadwagi czy otyłości u dzieci. Dużą rolę w kształtowaniu nawyków żywieniowych odgrywają również inne bliskie osoby, na przykład dziadkowie czy ciocie. Rodzice powinni postawić jasno granicę dotyczącą tego, co i w jakich ilościach może spożywać dziecko. Warto delikatnie zasugerować, aby na urodziny nie wręczać maluchowi torebki słodyczy, a inne, zdrowsze przekąski. Zwróćmy też uwagę na to, co nasze dzieci spożywają w żłobkach czy w przedszkolach. Jeśli zauważymy, że menu odbiega od norm, warto zgłosić sprawę:

  • nauczycielowi prowadzącemu grupę,
  • dyrektorowi placówki,
  • lokalnej stacji sanitarno-epidemiologicznej, której zadaniem jest zatwierdzanie menu.

W społeczeństwie wzrasta już świadomość tego, że prawidłowe żywienie dzieci ma niemały wpływ na ich przyszłość, niemniej jednak niektórzy wciąż nie do końca wiedzą, jak prawidłowo postępować. Zadaniem rodzica jest zwiększać świadomość społeczną i kontrolować, co znajduje się na talerzu dziecka.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]